تفاوت ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین چیست ؟

تفاوت ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین چیست ؟

در این آموزش قصد داریم تفاوت بین انواع دامنه هایی که می توانیم روی هاست خود داشته باشیم را به صورتی کاملا واضح و روان بیاموزیم. بسیاری از کاربران تازه کار در استفاده از این نوع دامنه ها دچار سردرگمی شده و نمی دانند از کدام نوع در چه موقعی باید استفاده کنند و یا حتی تفاوت آن ها را نمی دانند و گاهاً استفاده های نابجا از این نوع دامنه ها می کنند. امکاناتی نظیر ادان دامین در برخی سرویس های هاست ارائه شده که با توجه به عدم آگاهی کاربران تازه کار نیز از این امکانات نمی توانند استفاده کنند پس ما سعی داریم در این آموزش تفاوت بین ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین و کاربرد و تفاوت های هرکدام از این موارد را آموزش دهیم. در ادامه ما تعاریفی از انواع دامنه های قابل استفاده در هاست ارائه خواهیم داد که در نهایت با مباحثی همچون تفاوت پارک دامین با ادان دامین و تفاوت این دو با ساب دامین به صورت کامل آشنا خواهید شد.

بررسی تفاوت پارک دامین با ادان دامین و ساب دامین

برای اینکه تفاوت بین ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین را به صورت کامل تری درک کنید بهتر است ابتدا تعاریفی از هر کدام ارائه کنیم و بررسی کنیم هر کدام از سه مورد بالا در چه مواقعی استفاده می شوند؟ چه تفاوت های تکنیکی با هم دارند و اصلا در چه شرایطی از آن ها استفاده کنیم؟ اکثر کاربران می پرسند که کدام برای سئو بهتر است. خیلی خب قبل از هر چیزی باید با سه مفهوم کلی آشنا شوید و بدانید که:

  • دامنه اصلی: دامنه متصل به هاست شما است که اطلاعات مربوط به آن را روی دایرکتوری public_html هاست خود ذخیره کرده اید.
  • پارک دامین: پارک دامین در واقع برای مواردی کاربردی است که شما قصد دارید دو یا چند دامنه را با یک محتوای یکسان ارائه کنید. به عنوان مثال تصمیم دارید برای برند سازی دو دامنه mydomain.com  و mydomain.ir را تهیه کنید و کاربر هر کدام از این دو دامنه را در مرورگر خود وارد کرد درنهایت محتوای سایت شما نمایش داده شود. در چنین شرایطی برای نمایش محتوای یکسان با چند دامنه، از قابلیت پارک دامین استفاده می کنیم.
  • ادان دامین: ادان دامین قابلیتی است که به واسطه آن علاوه بر دامنه اصلی قادر خواهید بود دامنه دیگری را نیز به هاست خود متصل نمایید. در واقع با این کار چند دامنه با محتوای کاملا متفاوت خواهید داشت.
  • ساب دامین: ساب دامین در واقع زیر شاخه ای از دامنه اصلی شماست که با نقطه از دامنه جدا می شود. به عنوان مثال blog.partohost.net یک ساب دامین برای دامنه  partohost.net است. ساب دامین نیز دارای محتوای کاملا متفاوت از دامنه اصلی است. در واقع دو محتوا با یک دامنه دارید اما آدرس دهی آن ها مجزاست.

دامنه اصلی چیست؟

این دامنه ای می باشد که به عنوان دامنه اصلی اکانت تعریف می شود. از طریق دامنه اصلی می توانید به اکانت میزبانی خود لاگین کنید و اکانتتان از طریق این نام دامنه در شرکت میزبانی شناسایی می شود. روی یک سرویس هاست نیز تنها یک نام دامنه ی اصلی می تواند در یک زمان وجود داشته باشد و سایر دامنه ها بعنوان دامنه ی فرعی تشخیص داده می شوند. نام دامنه ی اصلی برای ایجاد اکانت های هاستینگ و تعریف یوزر استفاده می شوند و در آدرس های ایمیل اصلی نیز درج می گردد. پس در انتخاب دامنه اصلی خود بسیار دقت داشته باشید. البته این مورد قابل تعویض است.

دامنه پارک شده چیست؟

دامنه هایی که روی دامنه ی اصلی پارک می شوند به این صورت عمل می کنند که محتوای دامنه اصلی و سایت اصلی را نمایش می دهند و در واقع می توان گفت برای استفاده همزمان از پسوند های مختلف دامنه با یک نام برای سایت از پارک دامین استفاده می شود. برای مثال اگر دامنه partohost.net دامنه اصلی ما باشد، می توانیم دامنه های partohost.ir و partohost.org و… نیز با انواع پسوند ها بر روی دامنه  اصلی پارک کنیم و همه این دامنه ها محتوای سایت partohost.net را نمایش خواهند داد. در واقع با قابلیت پارک دامین چند دامنه با یک محتوای یکسان داریم. ماهیت پارک دامین به اینصورت است که کاربر دامنه های مورد نظر شما را در مرورگر وارد می کند و به محتوای شما می رسد. در حقیقت چند دامنه با یک یک محتوا دارید. دقت داشته باشید در این شیوه از ریدایرکت استفاده نمی کنیم و با آن کاملا متفاوت است.

دامنه ادان شده چیست؟

دامنه ادان شده به دامنه ای گفته می شود که روی هاستی با یک دامنه اصلی دیگر اضافه می گردد ولی محتوایی مجزا از دامنه ی اصلی را نمایش می دهد. این نوع دامنه نیز از طریق اکانت دامنه اصلی مدیریت می شود و در هاست اصلی ادد می شود، برای هر دامنه ی ادان شده نیز در بخش مدیریت فایل ها ، در دایرکتوری home هاست پوشه ای منحصر بفرد با نام ادان دامین ایجاد می شود که محتوای سایت ادان شده را در آن مسیر می توان آپلود کرد. روی هر هاست بسته به امکاناتی که میزبانی به پلان هاست شما اختصاص داده اند می توانید دامنه ادان کنید. در واقع با استفاده از قابلیت ادان دامین می توانید سایت های مجزا روی یک هاست مشترک داشته باشید. نام دامنه ها و محتویات کاملا از هم مجزا هستند.

ساب دامنه چیست؟

ساب دامنه یا زیر دامنه، پیشوندی است که قبل از نام دامنه سایت قرار می گیرد و می توان از آن برای اهداف متنوعی مثل سازماندهی بخش های مختلف سایت استفاده نمود. فرضاً شما یک سایت دارید که می توانید با ایجاد ساب دامین هایی فروشگاهی ، وبلاگ و… استفاده کرد. نمونه هایی از ساب دامین blog.Yourdomain.com، Shop.Yourdomain.com، Mail.Yourdomain.com و… می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.